První program

Máme za sebou první zapojení součástek a je na čase říci si pár slov o tom, jakým způsobem se dá arduino programovat. Jedním ze způsobů je programování ve scratchi. Pro mě je tento způsob letošní novinkou a proto jej zde popíši až poté co jej důkladně prostuduji.

Klasickým způsobem pak je programování v arduino IDE (editoru kódu přímo pro arduino). Tento editor byl vyvinut přímo pro tuto činnost a již několik let je základem. Editor si můžete stáhnout na domovském webu arduino software. Nejjednodušší je instalace z verze typu windows installer, kteriu nemusíte rozbalovat a která hned spustí instalaci.

Klíčová část webu s arduino software

Program si doma můřete stáhnout, momentálně je aktuální verzí programu verze 1.8.13, a nainstalovat. Po spuštění programu se vám zobrazí na monitoru následující pohled a my si povíme co se nám vlastně zobrazilo.

Prostředí programu arduino IDE

Popis programu

  1. Ve středu programu nalezneme na kartě hlavní prostor pro psaní kódu. Program není uvedený jako soustava scratchových bloků, jak jste nejspíš zvyklí z prostředí mblock3, ale je psaný textem (a je třeba si dávat pozor, aby byl napsaný úplně přesně, jinak je chybový).
  2. Černá plocha je prostor, kde se vám budou vypisovat technická hlášení a zejména chyby například při přenosu kódu programu do destičky arduina.
  3. Systémové ikonky důležitých funkcí. Nejvíce vás budou zajímat ty dvě kulaté úplně nalevo. Ta s označením zaškrtávátka vám zkontroluje správnost napsaného kódu (a upozorní na část kódu, které nerozumí) a to kulaté tlačítko se šipkou odešle program do arduina (pokud je připojené) a samozřejmě se zastaví, pokud při přenosu kódu narazí na chybu.
  4. Horizontální menu pro vstup do všech funkcí programu
  • File/Soubor – možnost otevírání a ukládání souborů s programy, v položce Příklady naleznete vzorové kódy
  • Edit/Úpravy – editace kódu – kopírování, vkládání, hledání, návrat zpět a další.
  • Sketch/Projekt – kontrola kódu, přenos kódu na desku a hlavně možnost instalace dalších knihoven
  • Tools/Nástroje – sériový monitor, nastavení typu desky na který se má odeslat kód, nastavení portu a další
  • Help/Nápověda – povídání o programu, odkaz na online příručku a další.
Přenos programu blink do arduino UNO R3

Abychom si vyzkoušeli jak se přenáší program z editoru do arduina a také abychom zjistili, jak vlastně takový program vypadá zkuste si následující postup.

  • najděte si na ploše ikonku programu arduina (tyrkysová kulička s ležatou osmičkou) a spusťte program (pokud není program nainstalovaný, tak si jej stáhněte a nainstalujte.
  • V horizontálním menu zvolte položku soubor a dál pokračujte volbami na Příklady – Basics – Blink. Pokud jste vše udělali dobře měla by se vám zobrazit nová karta se vzorovým programem, který se jmenuje Blink.
  • Vsuňte do počítače usb kabel a připojte na drihý konec desku arduina. Jestli je vše v pořádku, tak by se měla rozsvítit.
  • V editoru nastavte v menu volbu nástroje – položku „Vývojová deska“ na volbu Arduino/Genuino Uno (pokud tedy budete posílat program na desku arduino uno r3), další volbu nastavte na položce port kde by se vám, pokud je vše v pořádku, mělo zobrazit připojené arduino – potvrďte, že toto arduino chcete naprogramovat.
  • Kliknutím na tlačítko se šipkou odešlete program na desku. Ta by měla poblikávat při komunikaci s počítačem.
  • Pokud vám na desce začala poblikávat maličká LED diodka, tak jste úkol splnili.

Úkol: Odešlete na desku arduina program Blink

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *