Jak jsme si v předchozí kapitole říkali, je celý scratch primárně soustředěn na kreativitu, komunitu a vzdělávací funkci. Tomu odpovídá i struktura webu určenému pro práci se scratchem. Děti se v něm zpravidla okamžitě a intuitivně orientují, ale pro pořádek je vhodné zmínit celkovou koncepci webu a upozornit na funkcionality, které nejsou na první pohled tak zřejmé.

Základní orientaci po webu scratche poskytuje poměrně nevýrazná horní horizontální lišta. Tuto nenápadnou lištu budete používat primárně pro základní pohyb na webu a proto je dobré věnovat jí pozornost.
Žluté logo s nápisem Scratch, krom toho že se jedná o logo webu, má ještě funkci odkázat vás na titulní stránku webu. Vedle něj se nachází veledůležitý odkaz „Tvořit„.

Po kliknutí na tento odkaz se dostáváte okamžitě do editoru a můžete začít tvořit (autoři scratche jsou očividně dobře obeznámeni s nedočkavostí dětí a s tím jak je nutné co nejdříve je zaujmout :-)). Mimochodem podobnou funkcionalitu má i tlačítko na širokém banneru „Zační vytvářet„.
Vedle odkazu „Tvořit“ naleznete odkaz „Prozkoumat„. Po kliknutí na tento odkaz se dostanete do archivu všech projektů scratche, které kdy někdo vytvořil. Až se tam děti podívají máte od nich nějakou dobu pokoj, protože než vyzkouší alespoň část obsahu archivu bude vyučování u konce.

Vytvořená dílka jsou zde přehledně uspořádána do kategorií. Autoři scratche dělí vytvořené programy na „Projekty“ (rozuměj samostatná díla a „Studia“ (více programů, které někdo s doprovodným servisem nabízí za nějakým účelem).
K danému projektu je možné se dostat zcela prostě kliknutím na banner projektu. Poté co si některý vyberete (v mém případě jsem si vybral hned první projekt vlevo nahoře „SMASH“), projekt se otevře a vypadá to asi jako na následující grafice.

Celá orientace je zde dosti minimalistická, bez zbytečných vymyšleností, které by odváděly pozornost dětí. V levém horním rohu nad obrazovkou hry nalezneme dvě tlačítka – zelenou vlaječku a červený puntík. Zelenou vlaječkou se hra spouští, červeným puntíkem vypíná. Tato logika konzistentně funguje v celém webu scratche, což považuji za velmi pohodlné. Za pozornost stojí i modré tlačítko s nápisem „Pohlédni dovnitř„.
Přes toto tlačítko se můžete dostat přímo do kódu programu. Ovšem není třeba se bát, že by děti mohly nějakými úpravami cokoliv pokazit. Jakékoliv změny se neukládají přímo do kódu, ale jsou výlučně na virtuálním klonu, který se automaticky vytváří při aktivaci odkazu „Pohlédni dovnitř„. Celkem doporučuji si tuto funkci vyzkoušet. Nahlédnutím do cizího kódu se dá velmi mnoho naučit a může vám ulehčit práci i v tom směru, že můžete využít při výkladu cizí kód k demonstraci. Možnost využít cizí kód se hodí i je-li ve třídě nějaký nadaný jedinec, který potřebuje vlastní tempo. Zpravidla v momentě, kdy dotyčný zjistí, že existuje možnost využití cizího kódu žije si dál svým životem a učí se svým tempem dál bez pedagoga.
Vzhledem k tomu, že je scratchem velmi podporována i komunitní stránka věci, je na stránce projektu zařazena i možnost komentovat díla jiných autorů. Zde je dobré připomenout dětem nevhodnost hloupých, nebo dokonce vulgárních komentářů. Většinou stačí zmínit možnost zablokování autorů podobných komentářů.
Vraťme se ale zpět na úvodní stránku scratche k horizontálnímu menu. Vedle odkazu „Prozkoumat“ naleznete odkaz „Nápady“. Tato zajímavá možnost dává prostor jednak k samostudiu, protože obsahuje odkazy na tutorialy (krok po kroku vám ukáže jak si naprogramovat daný typ hry) a pedagogům nabízí i ke stažení příručky v pdf. Příručky lze pohodlně využít jak pro řízenou výuku, tak pro projektovou výuku. Pokud si jí děti spustí ve svých počítačích, může každý podle ní kódovat zcela samostatně, svým tempem. Prostě luxus na monitoru…
Vedle tlačítka „Nápady“ o kterém jsme hovořili naleznete i tlačítko „O aplikaci“. Není to žádná suchárna, jako podobné odkazy v jiných programech. Informace jsou zde zpracovány ve formě krátkých článečků a po přečtení lze lépe pochopit filozofii celého webu.
Zbývají již jen další dvě vychytávky nalézající se na horizontálním menu a to je formulářový prvek „Hledání“, který vám umožní najít konkrétní projekt, nebo studio (pokud si tedy pamatujete název), případně vám umožní vyhledávat projekty obsahující v názvu hledaný řetězec.
Úplně vpravo pak naleznete odkaz „Připojit se ke scratchi“ umožňující registraci vlastního účtu a odkaz „Přihlášení“ umožňující se ke svému účtu přihlásit.

V nastavení účtu je pak možné si vyplnit vlastní profil. Jednotlivé součásti profilu se mění pouhým kliknutím na ně a přepsáním. V odkazu „Moje věci“ pak naleznete různé verze svých projektů (lze ukládat i rozpracované verze). V tomtéž odkazu pak můžete nastavit sdílení projektů pro veřejnost, či si „vyrobit“ nový projekt, nebo nové studio.
V nastavení účtu si můžete měnit heslo, kontaktní email, či změnit další součásti osobního nastavení účtu. Povšimněte si ještě malou obálku, vedle vašeho profilového loga, která vám dává přístup k možnosti korespondence.
No, to by tak bylo k obecnému popisu webu scratche a v příštím článku si podrobněji rozebereme možnosti programovacího editoru a práce s ním.